Bibliotecarul – promotor al educației mediatice

IREX Europe în Moldova a desfășurat, în perioada 18 – 20 martie 2019, la Chișinău, un program de instruire în domeniul educației media pentru bibliotecari. În cadrul trainingului, 16 bibliotecare din diferite raioane ale Moldovei și din capitală au fost instruite în domeniul educației mediatice.

Într-o epocă a informației oamenii, în deosebi tinerii și copiii, sunt tot mai atrași de cultura digitală, de tehnologiile și gadgeturile moderne. Actualmente, procesul de formare a personalității tinerei generații, sunt influențate de consumul de mesaje mediatice, în special audio-vizuale, care au impact direct sau indirect, previzibil sau imprevizibil asupra lor.

Bibliotecile au un rol important în procesul de informare veridică a membrilor comunității și formarea culturii informației și mass-media. În acest context, a fost foarte binevenit programul de instruire în domeniul educației media pentru bibliotecari. În calitate de formator s-a produs dna Natalia Grîu, expert media, consultant principal la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, care a accentuat următoarele: „Bibliotecarul în calitatea sa de consumator, educator și creator de produse media este un actor important, care contracară fenomenul manipulării media”.

Timp de trei zile, participantele la instruire și-au format și dezvoltat competențe media la mai multe subiecte. Chiar din prima zi, am înțeles că sinergia este cea care ne va consolida comunitatea de învățare. Cunoștințele obținute în cadrul modulelor „Mijloacele și funcțiile mass-mediei”; „Noile media și media de socializare. Neticheta și comunicarea online” ne-au familiarizat cu rolul și contribuția bibliotecilor în educația mediatică, necesitatea cunoașterii și diseminării informației despre mass-media în biblioteci.

În cea de-a doua zi, inspirate și dornice de a afla mai mult din „bucătăria” mass-mediei, am „explorat” subiectul Știrea: caracteristici, principii, structură etc. Am analizat tehnicile de  manipulare prin intermediul mass-mediei și impactul lor asupra consumatorilor de mass-media. Cunoștințele obținute ne-au convins de faptul că este necesar să analizăm mai atent și profund știrile. De exemplu, Antonina Lapicus, bibliotecar principal la Biblioteca Publică pentru Copii s. Pîrîta, Dubăsari, a menționat că va primi cu o anumită doză de suspiciune știrile din mass-media, trecându-le neapărat „prin toate filtrele de analiză conform caracteristicilor și criteriilor de veridicitate și complexitate…”.98

La sesiunile următoare, am realizat articole și am simulat interviuri, ținând cont de astfel de criterii, precum: corectitudinea, precizia și claritatea mesajului. Un modul interesant și sensibil, care a provocat discuții aprinse, a fost familiarizarea cu principiile etice în jurnalism și rolul jurnalistului în promovarea valorilor democratice ale accesului cetățeanului la informare.

Participantele la training au învățat cum să aplice mai multe instrumente didactice, utile în predarea educației pentru media – energizante, tehnici și metode: „Cubul”, „Joc de rol”, „La manej”, „În oglindă”, „Interviul pe trepte”, „Lectura imaginii” etc. Toate aceste instrumente ne vor fi utile în predarea cursului „Educația mediatică”, „ne vor face instruirile mai dinamice, creative și flexibile”, a afirmat dna Lesnic Natalia  de la  Biblioteca Publică Raională Briceni.

76

La finele celor trei zile de training, participantele au apreciat eforturile organizatorilor de la IREX Europe în Moldova și ale formatorilor, afirmând că au obținut suportul și motivarea suficientă pentru a iniția în continuare activități de educație mediatică pentru angajații și utilizatorii bibliotecilor. Doamna Rodica Verdeș, specialist principal, educator în Penitenciarul nr. 3, Leova, secția Reintegrare Socială, a afirmat „sunt pentru prima dată când particip la astfel de instruiri, dar plec acasă cu mai multe idei de activități, pe care le voi desfășura, atât cu deținuții, cât și cu colectivul în care activez. M-am gândit să vin cu ideea de a realiza o revistă în cadrul penitenciarului, de asemenea, voi organiza și desfășura instruiri de inițiere în educația mediatică, aplicând tehnici și metode pe care le-am învățat aici…”.

Majoritatea dintre noi își începe ziua cu sunetul ceasului-deșteptător instalat la telefon, jobul este în mare parte petrecut la calculator, în drum spre casă mai citim câte o noutate, reclamă pe tabletă sau panouri de publicitate, iar seara nu evităm să privim știrile la televizor sau calculator, de aceea este bine și necesar ca fiecare dintre noi să-și completeze bagajul de cunoștințe și cu competențe mediatice.

 

Tamara Croitoru,

Șef Centrul de Formare 

al Bibliotecii Naționale pentru Copii „Ion Creangă”,

participant la training

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s